InformationÖvrigt

Möjlighet till digitaliseringsbidrag!

Proclient
Publicerat 30 mar 2020

Du har väl inte missat att du kan ansöka om digitaliseringsbidrag? Tillväxtverket erbjuder finansieringsmöjlighet med så kallade affärsutvecklingscheckar.

Bidraget är avsett för er som behöver ta in extern kompetens för att kunna utveckla företaget och öka dess konkurrenskraft.

Projektet ska öka företagets digitala mognad och skapa nya värden i företaget. Enligt Tillväxtverket kan ett projekt till exempel handla om:

  • Att ta fram en digital strategi
  • Identifiera nya affärsmodeller
  • Digitalisera företagets verksamhet och processer

Vilka företag kan söka bidraget?

Affärsutvecklingscheckarna riktar sig till företag som:

  • Vill växa
  • Har mellan 2-49 anställda
  • Omsätter från 3 miljoner – 100 miljoner kronor
  • Har sin ekonomi i ordning

Testa om du uppfyller de grundläggande kraven här.

Vad kan jag söka finansiering för?

  • Köp av tjänst
  • Projektanställning (som påbörjas efter beslut och är en ny kompetens till företaget)

Projektet ska även vara nivåhöjande för företaget, alltså utveckling utöver den vanliga verksamheten.

Hur mycket digitaliseringsbidrag kan jag söka?

  • 50 000 – 200 000 Kronor
  • Checken kan finansiera max hälften av kostnaden – resten betalar ditt företag.

Hur ansöker jag digitaliseringsbidrag?

Sista anmälningsdag är 31 maj men observera att ansökningstiden kan vara olika för olika regioner.

Du ansöker hos den region där ditt företag bedriver sin huvudsakliga verksamhet. Se närmare på vad som gäller för just din region här.

Eller läs vidare på Tillväxtverkets hemsida.

Lär dig mer om digitalisering

Filmen från “Dags att Digitalisera” nedan förklarar på ett enkelt och tydligt sätt vad digitalisering kan innebära i ett litet företag och ger tips på hur man kan tänka kring digitalisering.

Du är också alltid välkommen att kontakta oss om du skulle ha några frågor. Se hela vårt Team eller gå vidare till Kundtjänst.