Pyramid

Elpro i Alingsås har fått en effektivare hantering av leverantörsfakturor!

Proclient
Publicerat 24 sep 2020

Vår kund Elpro i Alingsås AB spenderade väldigt mycket tid på att administrera sina leverantörsfakturor och behövde helt enkelt effektivisera sitt arbetsflöde i Pyramid. Som återförsäljare är det vårt jobb att se till så våra kunder har bästa möjliga nytta av Pyramid.

I detta reportage berättar Eivind Ottoson om hur Pyramids modul E-faktura leverantör hjälpte deras personal att spara massor av manuell administration!

Vi har kontinuerligt tillsammans med Proclient utvecklat vårt användande och nu sköter även Pyramid våra leverantörsfakturor elektroniskt! ”, säger Eivind Ottosson, grundare av Elpro. “


LITE KORT OM ELPRO

Elpro i Alingsås AB utvecklar, konstruerar och tillverkar avancerade elektriska styrsystem till svenska och internationella kunder. Företaget startade sin verksamhet 1993 och har sedan starten haft en mycket positiv utveckling.

Elpro’s vision är hög flexibilitet, effektivitet, kompetens och hållbara lösningar som uppfyller marknadens krav och framtida önskningar.

Specialister inom elkonstruktion, programmering av PLC- och HMI-system samt el- och mekanikmontage. Med skräddarsydda, kundunika lösningar och ett fokus på hållbarhet levereras produkter med kvalitet i världsklass! Företaget är även certifierade enligt ISO 9001 och 14001.

Pyramid Business Studio var med från början och har sedan dess varit ett väldigt bra stöd i verksamheten.
Då vår verksamhet utvecklats har och är det viktigt för oss att ha ett affärssystem som hänger med och stöttar oss.

I december 2019 flyttade Elpro in i nya lokaler i Tokebacka, strax utanför Alingsås. Den nya anläggningen är på totalt 3400 kvm, fördelade på 2900 kvm produktionsyta och 500 kvm för kontor och gemensamhetsutrymmen.

IMPLEMENTERING I PYRAMID

Det var ett snabbt och kvalitativt utfört arbete från Proclients håll där man även fokuserade på att minimera påverkan och eventuella störningar i Elpro’s verksamhet.

Den senaste funktionen vi aktiverade i Pyramid är elektronisk hantering av våra leverantörsfakturor, s k EFH (Elektronisk Faktura Hantering). Med Pyramids modul E-faktura leverantör har vi nu kontroll på alla våra leverantörsfakturor. “


HUR BLEV RESULTATET?

Eivind berättar om hur deras verksamhet ser ut efter implementationen av modulen.

“Idag kommer de flesta fakturorna via mejl som pdf-dokument och så fort de kommer till oss hamnar de i Pyramid. De fakturor som fortfarande kommer i pappersformat skannar vi till pdf-dokument.

Tack vare våra olika attestflöden vet vi sedan vem och vilka medarbetare som skall attestera. På detta sätt har vi helt tagit bort risken att någon faktura kommer på villovägar och riskerar att inte bli betald i tid.

Sedan vi implementerade modulen E-faktura leverantör har vi minskat den tid vi lägger på våra leverantörsfakturor kraftigt. Vi har snabbat upp hanteringen och har dessutom fått bättre kontroll på var i attestflödet fakturorna befinner sig.

Ytterligare en bra funktion som finns är att när någon är på semester så kan vi lägga in en ersättare i attestflödet. På så sätt blir inte några fakturor liggande.
En enkel funktion som förenklar och effektiviserar vår vardag mycket”, avslutar Eivind.


Några av modulens smidiga funktioner:

  • Obegränsat antal mallar i attestflödet
  • Olika personer kan attestera kostnader inom sina respektive ansvarsområden
  • Du styr vem som sköter kontering och slutattestering
  • Skanna fakturorna till Pyramids inkorg med skannerns egen programvara
  • Attestera, delattestera, tvistmarkera, avvisa, skicka tillbaka eller skicka fakturan vidare till annan person. Du får även tillgång till Pyramids standardrutiner för kontering och påföring av leverantörsfakturor.
  • Attest kan även ske via webben eller telefonen (Phone Edition).

Är du också intresserad av en liknande lösning för er verksamhet? Kontakta oss här så berättar vi mer eller se fler kontaktuppgifter på proclient.se/kontakt